Forskellen mellem push og pull marketing

To begreber, som man ofte hører om, når det gælder marketing, er push og pull marketing. Det er enkle begreber, men alligevel er der mange, som får blandet dem sammen. Derfor har vi lavet en kort og præcis forklaring, så du aldrig behøver at være i tvivl igen.

Push marketing

Push marketing er den mest traditionelle strategi, hvor man forsøger at skubbe et produkt ud til potentielle kunder. Det kan eksempelvis være tv-reklamer, hvor man viser produkter, som kunden ikke har vist nogen interesse for.
Et eksempel på push marketing i digitale medier kan være eksempelvis være annoncer, som ikke målrettes. Disse har ofte en enormt lav klikrate, og folk forsøger generelt at slippe for denne type annoncer med addblockers.
Push marketing kan være vanskeligt, fordi det handler om at fange kunden på det helt rette tidspunkt. Det betyder også, at man ofte henvender sig til en stor gruppe kunder, som ingen interesse har i produktet.

Pull marketing

Pull marketing bliver mere og mere populært på de digitale medier. Her forsøger man i stedet at trække potentielle kunder ind, når de har vist interesse for ens produkter eller services. Det kan være dyrt at komme i gang med pull marketing, men derefter vil de løbende omkostninger være lavere.
Eksempler på digital pull marketing er blandt andet blogs og SEO.

Hvad er Facebook retargeting?

Facebook retarting er én af de mest effektive former for pull marketing, da man henvender sig direkte til kunder, som har vist interesse for et produkt. Det gør det uhyre effektivt, hvilket også er grunden til, at det er blevet så populært.
Selvom pull markting er effektivt, betyder det imidlertid ikke, at man helt skal droppe push marketing. Eksempelvis kan det stadig være effektivt at benytte push marketing ved at give rabatkuponer ud eller lignende. Optimalt finder virksomheden en kombination, hvor der både benyttes push og pull marketing.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *